Sociale media steeds belangrijker bij werving & selectie


In slechts vijf jaar tijd zijn sociale media uitgegroeid tot een integraal onderdeel van het wervingsproces, zowel voor werkzoekenden als recruiters. Waar men vroeger een sollicitatiebrief schreef naar aanleiding van een vacature met zijn curriculum vitae erbij, is dat nu niet meer afdoende. Deze vorm van solliciteren bestaat nog wel, maar lijkt steeds verder uit te sterven. Recruiters, opdrachtgevers en werkgevers speuren tegenwoordig het internet af, op zoek naar de juiste personen voor de juiste functies. Bijna alle doelgroepen zijn wel vertegenwoordigd op een van de sociale netwerken. De wereld van personeelswerving is door de komst van social media razendsnel veranderd.

Verandering is niet makkelijk en de vraag is dus in hoeverre u mee wilt gaan in de trend van werven via Linkedin, Facebook of Twitter. Natuurlijk kunt u het houden bij uw eigen website, een advertentie op een vacaturesite of de krant, maar sociale media zullen hoe dan ook belangrijker worden in het aantrekken van de juiste kandidaat.

Linkedin

Het speuren op internet naar kandidaten gaat nog steeds via vacaturebanken, maar vooral ook op Linkedin. Van de social media is Linkedin de hoofdspeler als het gaat om het invullen van vacatures en laat dan ook Google+, Facebook en Twitter ver achter zich. Het voordeel van Linkedin is dat goede profielen meer kunnen vertellen dan een simpele sollicitatiebrief, doordat er ook aanbevelingen opstaan en andere nuttige informatie. Zo kan er zinvol gescreend worden, wat tijd kan schelen. Een andere manier voor wie hogeropgeleiden zoekt, is om actief een selectie te gaan maken en deze mensen eventueel aan te schrijven. Dit is echter vrij tijdrovend en uiteraard kunt u ook adverteren. Er moet dan wel voor een goede website gezorgd worden met alle informatie.

Facebook

Bijna iedereen zit wel op facebook, wat meteen het grootste voordeel is van facebook. Het bereik kan zeer groot zijn en u kunt met een bedrijfspagina likes gaan verzamelen. Hoewel hier ook advertentiebudget voor nodig is. Facebook is echter niet het meest geschikte kanaal voor werving. Er zullen minder kwalitatieve sollicitaties binnenkomen door snelle impulsieve sollicitanten.

Twitter

Bij Twitter is het belangrijk om eerst na te gaan of uw doelgroep ook het medium gebruikt. Maar als deze er inderdaad op actief is, is het een fantastische manier om lading te geven aan uw ‘employer brand’. Vertel interessante dingen over uw bedrijf, deel ervaringen en geef tips. Ga in gesprek met uw volgers door te reageren op vragen en opmerkingen. Twitter is hiermee ook een hele mooie manier om passieve werkzoekenden te bereiken. Als u het medium alleen gebruikt om vacatures te posten dan zullen die mensen afhaken. Zorg dat ze u blijven volgen en dan zien ze misschien dat buitenkansje voorbijkomen. Twitter wordt daarbij veel bekeken via de smartphone, zo bereikt u dus ook mensen die het gewone internet minder gebruiken.

Netwerken

Bij social media gaat het om de gunfactor van het volgen en om het netwerk te vergroten van de werkzoekende. Netwerken blijft zowel offline als online een hele goede aanpak. Er zijn nu alleen meer mogelijkheden om ook online ons netwerk uit te breiden en gevonden te worden door die ene werkgever. Het is dus belangrijk om als bedrijf en werkgever gezien te worden door potentiële kandidaten.