De optimalisatie van uw sollicitatiepagina


De banaan metafoor

Een ‘banaan’ is een groot ding om op te klikken op een website. Dit zijn buttons, knoppen of links die de bezoeker moet verleiden om aangeklikt te worden. De banaan moet er zo uitspringen, dat je meteen snapt: hier moet ik zijn om te solliciteren op deze vacature. Het is een gekleurd vlak waar de tekst opstaat van de gewenste handeling. De metafoor van de banaan is bedacht door Seth Godin een internet-marketeer. Zijn hoofdpunt is: maak elke webpagina voor één doel. Hij verduidelijkt dit met gedresseerde aapjes. Die aapjes dat zijn wij, de internetgebruikers. Net zoals aapjes zijn we ongeduldig en willen we iets kunnen doen (een banaan eten) en wel snel.

Doelgerichte indeling vacaturebanken

Om te voldoen aan de ongeduldige en snelle bezoeker zijn de sites van Hanze Media Groep, zo ingericht dat er maar één enkele handeling per pagina gedaan hoeft te worden. Hierbij is gezorgd voor een eenduidige visuele beeldtaal. De buttons met de acties, zijn altijd weergegeven in een contrasterende kleur. Kandidaten die op de website van de vacaturebank komen, kunnen vervolgens in onderstaande stappen tot een vlotte sollicitatie komen.

Tips voor een verleidelijke website

Naast het zorgen voor opvallende buttons en een doelgerichte indeling van je website zijn er nog enkele tools om uw website verleidelijk te laten stralen en mensen over te halen tot actie. Hieronder enkele tips waar u zelf mee aan de slag kunt.

Wie en waarom?

Veel websites hebben een mooie opmaak en veel informatie over het bedrijf. Maar vaak blijft het antwoord op de belangrijkste vraag uit: waarvoor zou ik bij deze ondernemer moeten zijn? Men klikt van de ene naar de andere pagina met veel tekst over producten, historie etc. Er is kans dat men dan allang weg is. Het is de kunst om het simpel te houden. Een heldere homepage verteld direct wat uw bedrijf doet en voor welke oplossingen de bezoeker bij u terecht kan. Geen lappen tekst, maar een paar sterke zinnen.

Waar is de banaan?

Zorg ervoor dat bezoekers gelijk weten waar ze kunnen klikken en wat de belangrijkste actie is (de banaan). Bezoekers vinden het fijn als je ze helpt bij het vinden van belangrijke informatie  of het juiste product. Zorg dus dat er op elke pagina een concrete actie button te vinden is, bijvoorbeeld: ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’, ‘bekijk de promo’ of ‘download de brochure’.

Titels met een belofte

Veel mensen lezen slechts de titel van uw artikel. Om bezoekers ook naar uw tekst te lokken en ze terug te laten komen, moet de titel aantrekken tot lezen. Men leest verder als er iets voor hun belang bijzit waar ze iets aan hebben. Spreek ze direct aan met bijvoorbeeld, de Hoe-doe-je-dat-titel of Wat-iedereen-moet-weten-titel.

Leg landingsbanen aan

Bezoekers komen altijd naar je website om een taak uit te voeren, dus maak toptaken binnen je website makkelijk te vinden. Een website is te vergelijken met een vliegveld, bezoekers komen binnen via een landingsbaan en willen zo snel mogelijk weer weg. Alles draait om tempo maken. Sta dus stil bij de startpunten van je website en maak deze herkenbaar.